Is het correct om 10 uur 's ochtends te zeggen
Ja hoor, absoluut. "10 uur 's ochtends" zeggen is gewoon hartstikke goed Nederlands. Het is eigenlijk de meest voor de hand liggende manier om 10:00 uur aan te geven. Die combinatie van het cijfer en "’s ochtends" – dat komt van "des ochtends" – is taalkundig helemaal in orde. Je hoort het overal, of je nu met vrienden praat of in een nette vergadering zit.
Waarom gebruiken we "’s ochtends" en niet "AM"?
We doen hier in Nederland niet aan die "AM" en "PM" onzin zoals de Engelsen. Nee, wij hebben onze eigen vertrouwde woorden: "’s ochtends" (pakweg 6:00 tot 12:00), dan "’s middags" (12:00 tot 18:00), "’s avonds" (18:00 tot 24:00) en "’s nachts" (van middernacht tot 6:00). Dus "10 uur ’s ochtends" is gewoon de Nederlandse versie van "10 AM". Simpel toch?
Is er een verschil tussen "10 uur ’s ochtends" en "10 uur in de ochtend"?
Allebei kunnen, maar laten we eerlijk zijn – "10 uur ’s ochtends" klinkt veel natuurlijker. "10 uur in de ochtend" is niet fout, maar het voelt wat stijver aan. Alsof je een officieel rapport zit te typen. In gewone gesprekken en appjes gebruik je gewoon "’s ochtends". Dat is de standaard.
Hoe zit het met de schrijfwijze: met of zonder apostrof?
Die apostrof is essentieel, punt. "’s ochtends" is de enige juiste manier. Die apostrof geeft aan dat we letters hebben laten vallen – "des ochtends" was het vroeger. Schrijf het nooit als "sochtends" of "s ochtends". Dat ziet er gewoon niet uit. Onthoud: altijd "10 uur ’s ochtends" met dat rare krulletje.
Wanneer gebruik je "10 uur ’s ochtends" en wanneer "10.00 uur"?
Het hangt er maar net van af waar je bent. In een appje naar een vriend? "10 uur ’s ochtends" is prima. Maar in een formele brief, een agenda of een dienstregeling? Dan pak je de formelere variant: "10.00 uur". Let op die punt, geen dubbele punt. Allebei correct, maar de situatie bepaalt wat het beste past.
| Tijdstip | Informeel | Formeel |
|---|---|---|
| 10:00 | 10 uur ’s ochtends | 10.00 uur |
| 14:00 | 2 uur ’s middags | 14.00 uur |
| 20:00 | 8 uur ’s avonds | 20.00 uur |
Expert tip: In het Nederlands is het gebruikelijk om in formele contexten de 24-uursnotatie te gebruiken (dus 10.00 uur), maar in spreektaal wint de 12-uursnotatie met "’s ochtends", "’s middags" en "’s avonds" het. Beide zijn goed, maar wees consistent – niks is erger dan door elkaar fietsen.
Veelgemaakte fouten bij "10 uur ’s ochtends"
- Fout: "10 uur sochtends" (zonder apostrof) – Correct: "10 uur ’s ochtends"
- Fout: "10 uur ’s ochtend" (zonder -s) – Correct: "10 uur ’s ochtends"
- Fout: "10:00 AM" in Nederlandse tekst – Correct: "10.00 uur" of "10 uur ’s ochtends"
- Fout: "10 uur in de ochtend" in informele context (oké, niet fout, maar waarom zou je?) – Beter: "10 uur ’s ochtends"
Checklist: Correct gebruik van "10 uur ’s ochtends"
- Gebruik de apostrof: ’s (ALT+0145 of gewoon het apostrof-teken op je toetsenbord)
- Eindig met -s: ochtends (dus niet ochtend)
- Plaats een spatie tussen "uur" en "’s"
- Gebruik het in informele gesprekken en teksten
- Gebruik "10.00 uur" in formele documenten
- Wees consistent in je tekst: kies één stijl
Veelgestelde vragen over "10 uur ’s ochtends"
Mag ik ook "10:00 uur" zeggen?
Ja hoor, "10:00 uur" is ook correct. Maar in het Nederlands gebruiken we meestal een punt in plaats van een dubbele punt: "10.00 uur". Die dubbele punt wordt ook wel geaccepteerd, maar de punt is de traditionele, nette keuze.
Is "10 uur ’s ochtends" formeel of informeel?
Het is informeel. In formele contexten – denk aan brieven, rapporten of officiële documenten – gebruik je liever de 24-uursnotatie: "10.00 uur".
Wat is het verschil tussen "10 uur ’s ochtends" en "10 uur in de morgen"?
"10 uur in de morgen" is typisch Belgisch-Nederlands. In Nederland is "10 uur ’s ochtends" de standaard. Allebei correct, maar het hangt ervan af waar je vandaan komt.
Kan ik "10 uur ’s ochtends" gebruiken in een e-mail?
Jazeker, vooral in informele e-mails. In formele zakelijke e-mails is "10.00 uur" of "om 10.00 uur" gebruikelijker. Maar als je een mailtje stuurt naar een collega waar je goed mee bent, is "10 uur ’s ochtends" helemaal prima.
Korte samenvatting
- Correct: "10 uur ’s ochtends" is de standaard Nederlandse uitdrukking voor 10:00 uur.
- Apostrof: Schrijf altijd met apostrof: "’s ochtends", niet "sochtends".
- Context: Gebruik "10 uur ’s ochtends" informeel en "10.00 uur" formeel.
- Regionaal: In België wordt ook "10 uur in de morgen" gebruikt, maar "’s ochtends" is algemeen Nederlands.
Vergelijkbare artikelen
- Is het correct om _een uur_ te zeggen
- Kan je zeggen hoe laat het is
- Is om hoe laat correct Nederlands
- Waarom zeggen Japanners _oi oi oi_
- Is het onbeleefd om te zeggen_ _Laat het me weten_
- Hoe gebruik je echter correct
- Wat is de juiste manier om de tijd te zeggen
- Lijnen die meer zeggen dan woorden